Start turistické sezony 2018 proběhl v polovině ledna v Brně
Mezinárodní veletrhy GO a REGIONTOUR v areálu BVV Brno vyšly s novou koncepcí – vystavovatelé i návštěvníci si pochvalovali. Nosným tématem byly i moderní technologie.
Veletrhy cestovního ruchu v režii BVV v Brně každoročně zahajují nabídku cestovatelům pro nadcházející rok. V poslední době jsou m.j. i odrazem úspěchů české ekonomiky. Daří se jak putování našich občanů po vlasti i do zahraničí – i toho nejexotičtějšího, tak tzv. „aktivnímu“ cestovnímu ruchu, tedy pokud jde o návštěvnost naší republiky zahraničními hosty – a to také z celého světa. Společnost BVV se v podmínkách vlastnictví městem Brnem výrazně nadechla k rozvoji a uplatnění nových koncepcí. To se projevilo i u prvních veletrhů roku. „Díky novému konceptu představují veletrhy ucelenou národní prezentaci cestovního ruchu. Regiontour je nosným projektem na podporu domácího cestovního ruchu i incomingu,“ konstatoval ředitel veletrhů Go a Regiontour Miloň Mlčák.
Nejnovější halu brněnského výstaviště – pavilon P – zaplnili vystavovatelé veletrhů Go a Regiontour spolu s pódii s atraktivním doprovodným programem. Sousedící pavilon F pak ožil zážitkovým festivalem. Nová koncepce brněnských veletrhů cestovního ruchu se vystavovatelům líbila a užili si ji také návštěvníci.
První veletržní akce roku se na výstavišti BVV zúčastnilo 860 vystavujících firem z 26 zemí, prezentovaly se všechny kraje České republiky a sedm z osmi krajů Slovenska. Ve stáncích cestovních kanceláří a agentur, ubytovatelů, lázní, sportovních areálů a dalších poskytovatelů služeb si návštěvníci mohli koupit – zpravidla se zvýhodněním – zájezdy i jiné produkty. Zájem Čechů o cestování jak po tuzemských regionech, tak do zahraničí trvale roste, takže o nabídku byl velký zájem. Za čtyři dny si ji prohlédlo více než 30 tisíc návštěvníků – jak profesionálů z odvětví turistického průmyslu, tak zástupců státní správy i samosprávy a především samotných klientů. Akreditovalo se 256 novinářů, mezi nimi více než dvě desítky zahraničních z Maďarska, Polska, Rakouska a Slovenska.
Klíčovým tématem odborného doprovodného programu byly moderní technologie v cestovním ruchu. Těch stále častěji využívají naše regiony k propagaci turistických cílů. Veletrhy představily aplikace, které umějí naplánovat výlety, ale také např. virtuální brýle, díky kterým si i z brněnského výstaviště lze prohlížet vzdálené kouty světa. Tematicky se odborný doprovodný program dotkl také certifikace destinačních managementů a vzdělávání v cestovním ruchu.
Na regionální gastronomii se už pošesté zaměřil gastronomický festival RegFoodFest s ochutnávkami a prodejem oceněných regionálních potravin, krajových specialit, vína, piva i skvělé kávy. Špičkovou regionální gastronomii představil projekt zážitkové restaurace, ve kterém se během čtyř dnů představili kuchařští mistři z devíti vyhlášených brněnských restaurací. Novinkou byly ochutnávky specialit i z velmi vzdálených koutů planety. Extrémní gastronomie byla rovněž jedním z lákadel zážitkového pavilonu F. Ochutnávaly se tu pokrmy třeba ze sklípkanů, štírů, cvrčků nebo z krokodýla.
Festivalový pavilon F byl velkou smyslovou a zážitkovou show. Nabito měl hlavně o víkendu, dětem se líbila bobovací dráha a lezecká stěna, dospělí zkoumali vybavení jachty a obytných automobilů, úspěch slavil speciální cestovatelský bar, který nabízel drinky spojené s novým vizuálním stylem brněnských veletrhů cestovního ruchu. Čtyřdenní zastávku si tam udělali i nomádi – lidé trávící život na cestách. S sebou do pavilonu F přivezli také speciálně upravené vozy.
Na veletrhu byly také vyhlášeny výsledky Velké ceny cestovního ruchu 2017/2018, která zviditelňuje výjimečné a vysoce kvalitní počiny v oboru. Nejlepší českou cestovní kanceláří je podle hlasování široké veřejnosti opět CK Vítkovice Tours. Proběhly i soutěže mladých odborníků v cestovním ruchu a bojovalo se také o titul královny regionů. Pavilon P byl navíc dějištěm mezinárodní gastronomické soutěže a show Gastro Junior Brno – Bidfood Cup, kde studenti soutěžili už v pěti oborech: kuchař, cukrář, číšník, barman a barista.
Jak z předchozího jasně vyplývá, start sezony se vydařil – přejme si, aby to platilo v závěru roku i pro její celý letošní průběh…
Miroslav Navara