Česká kávová revoluce: zavedení pikola
Před dvaceti lety se v Čechách vžil pro espresso název “piccolo“, díky italským turistům navštěvujícím ČR, kteří chtěli po začínajících českých baristech menší velikost kávy, než bylo v tehdejší době standardem. Výraz zdomácněl a téměř každý Čech si pod pojmem piccolo představí danou velikost kávy, kdežto při použití termínu espresso, následuje vždy otázka: “Malé nebo velké?“.
Největší český kavárenský řetězec CrossCafe se proto rozhodl pojmenovat espresso se 7 g kávy a velikostí nápoje 30 ml českým výrazem “pikolo“.
“Z dlouhodobého průzkumu mezi našimi zákazníky vyplynulo, že dávají přednost označení pikolo před espressem. Jsme si vědomi světového unikátu, jde o název, nikoli o kvalitu produktu, proto jsme se rozhodli posílit toto české specifikum počeštěním na pikolo. Je to zároveň reakce na dogmatické kávové experty, kteří nechápou, že káva je o svobodě, zábavě a kreativitě a pokud termín pikolo vznikl spontánně, a jasně v Čechách říká, jakou velikost kávy chci, tak proč ho u nás nepoužívat?“ komentuje Jan Janák, zakladatel a majitel licence CrossCafe.
Co se celkové spotřeby kávy v Evropě týče, jsou Češi průměrnými konzumenty. Každý Čech v loňském roce zkonzumoval 5,4 kg kávy, stejné množství připadalo i na jednoho Slováka. Z našich sousedů spotřebují nejméně kávy Poláci 2,2 kg. Němci (6,3 kg) a Rakušané (8,3 kg) naopak spotřebují kávy více. Jedničkou ve spotřebě kávy v Evropě je s velkým náskokem Finsko. Na jednoho obyvatele tam připadá spotřeba 11,4 kg kávy za rok.