Gastronomický vrchol roku 2024 v Česku
MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 v O2 Universum

Česká kuchyně už dávno není někdejší popelkou vedle např. francouzské, italské, čínské, či mexické. Čas od času i v minulosti vyslala do světa signál, že stojí za povšimnutí. Pamětníci vzpomenou, jakou „peckou“ byl na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu československý pavilon a v něm restaurant Praha, kde se VIP návštěvníci předháněli v rezervacích. Zánik umělých hranic mezi Východem a Západem po pádu komunistů odstranil překážky, čeští kuchaři, cukráři, podnikatelé v gastronomii (ale často i začínající odvážní mladí lidé) se rozjeli do světa, získali zkušenosti, seznámili se s nejmodernějšími technologiemi a po návratu podstatně proměnili úroveň české gastronomie. Dnes se naši gastronomičtí profesionálové mohou směle poměřovat se špičkami kdekoli na světě…
Čerstvým dokladem takových tvrzení se v těchto dnech stal v pořadí druhý MAKRO CZECH GASTRO FEST 2, uspořádaný ve velkorysých, supermoderních interiérech objektu O2 Universum v sousedství pražské O2 arény. Svým pojetím, rozsahem i obsahem jej lze právem označit za vrchol letošního gastronomického roku v Česku. Fakta: otevřené tržiště o rozloze 2 400 m2, desítky kuchařských a barmanských show, inspirativní workshopy, soutěže, kvalitní odborné přednášky a panelové diskuze a vzdělávací kurzy více než dvou stovek odborníků – to vše se vešlo do dvou dnů pod taktovkou společnosti MAKRO. Na jednom místě se tu potkaly špičky české gastronomie, odborníci, dodavatelé, hoteliéři, kuchaři, cukráři, barmani a baristé se studenty a odbornou i laickou veřejností, aby sdělili zkušenosti a návštěvníkům představili to nejlepší, co je možné v současnosti v české gastronomii objevit a vychutnat, m. j. prostřednictvím stovek degustačních porcí a vzorků z rukou nejlepších českých kuchařů, cukrářů a barmanů.

„To, co znamená karlovarský filmový festival pro kvalitní film a kulturu, budujeme pod značkou MAKRO CZECH GASTRO FEST pro kvalitní jídlo a gastronomii. My v makro ČR víme, jak je důležité vybudovat národní platformu, která umožní všem gastronomickým subjektům setkávat se, sdílet své zkušenosti i názory a vidět naživo to nejlepší, co česká kuchyně nabízí, ale i novinky ze zahraničí“, říká generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil a dodává: „zatímco pátek na festivalu byl určen především odborné veřejnosti, v sobotu jsme přivítali všechny malé i velké milovníky dobrého jídla a pití. Myslím, že každý gurmán byl nadšen z množství degustací, inspirovaných posledními gastro trendy“.

Na hlavním pódiu festivalu – Makro Stage – v sekci Fresh market probíhala po celé dva dny jedna kuchařská show za druhou, s komentáři moderátorů Markéty Hrubešové a Pavla Cejnara. Občas je doplnili ambasadoři festivalu – Zdeněk Pohlreich a Karel Kovy Kovář. Své umění tu předvedla např. Kristina Nemčková, dnes sous-chef michelinské restaurace Geranium v Kodani, Konstantin Filippou, hvězda gastronomie v Rakousku, Lukáš Černý, ambasador makro akademie, či Jakub Horák, vítěz Washkoku World Challenge 2023. V sekci Street food byly k ochutnání mexické taco speciality Radka Příhonského, americké BBQ od Take Eat EZ, či indický street food z trucku Laziz. Makro akademie pak připravila šťavnaté burgery z kvalitního masa vlastní výroby s hranolky od Iniciativy České pole. V barové sekci namíchal drink „Laurus Gimlet“ George Němec, zatímco Tomáš Melzer předvedl míchání makro signature drinky z likéru RIOBA Aperitivo a pálenky Frux, Kávová sekce rozjela soutěže Czech Latte Art Championship a Barista Junior. Většina uvedených mistrů se zúčastnila rovněž novinky festivalu – exkluzivních kurzů MasterClass. Záštitu nad jednotlivými akcemi převzaly kromě makro ČR dále Food´n Beverage Foundation, Státní zdravotní ústav ČR, George Němec, Specialty Coffee Association Czech Republic a Česká Food Trucková Associace. Hotelovou sekci podpořila spol. Pytloun Hotels.
Na dotaz novinářů, kolik bylo očekávaných návštěvníků, odpověděla ředitelka marketingu makro ČR Lenka Slezáková: “O2 Universum má kapacitu osm tisíc osob, je důvod se domnívat, že za dva dny jsme se přiblížili k dvojnásobku – tedy šestnácti tisícům“. Budoucnost festu komentoval generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil přibližně těmito slovy: „ Vidíme, že náš cíl, vytvořit co nejširší platformu na podporu rozvoje všech aspektů gastronomie je svrchovaně potřebný a letošní průběh festu to potvrdil. Pomýšlíme – s využitím charakteru naší společnosti – na překročení českých hranic a vytvoření dosud chybějící akce mezinárodní“…
Miroslav Navara(TZ)
