Pod jednou značkou do čtyř kontinentů

Doby, kdy naše touhy cestovat a poznávat svět omezovaly ostnaté dráty, vlčáci cvičení vraždit a samopaly pohraniční stáže pod taktovkou komunistů jsou naštěstí dávno pryč. Svět je nám otevřen, český cestovní pas je respektovanou vstupenkou do většiny zemí na zeměkouli a naše sny o dálkách se postupně plní. Platí to pro všechny generace – ti dříve narození dohánějí, co za totality nezaviněně zameškali, mladší už možnosti berou jako samozřejmost a studenti a žáci tak navíc mají příležitost zdokonalit se v zahraničí ve svém vzdělání, odborných zkušenostech a co je zejména důležité – ve znalostech cizích jazyků. Jediné limity spočívají v množství prostředků, které si můžeme dovolit na cestování vynaložit. Pak už stačí jen poslechnout hlas svých zálib, zájmů a snů…

Podle toho, kolik máme na své cesty času a peněz, volíme způsoby dopravy. Za exotikou je nutné letadlo, na kratší vzdálenosti postačí auto, vlak, nebo třeba autokar. Vyjdeme-li ze současné situace na trhu, například na jednorázové, popř. kombinované toulky po ne zrovna nejdelších trasách jsou mimořádně vhodné služby společnosti FlixBus. Ta byla založena v roce 2013 jako jeden z důsledků liberalizace německého trhu. Do roku 2012 totiž na vnitrozemskou dopravu všemi spolkovými státy Německa měla monopol společnost Deutsche Bahn. Když se v rámci EU počala chystat liberalizace veškerých trhů, dopravní nevyjímaje, Německo nezůstalo stranou. Zrodila se celá řada dopravců a poskytovatelů souvisejících služeb, která do takto nově vzniklého podnikatelského prostoru vstoupila. Brzy se začal prosazovat speciálně jeden, který rozvinuli tři studenti techniky z Mnichova. Od ostatních se od začátku začal viditelně lišit. Mladé,kreativní studentské mozky vymyslely aplikaci a otevřely webový portál, který propojil jednotlivé dopravce. Objevila se tak možnost prodávat jejich jízdenky na jednom místě. Odpadl problém, daný tím, že dopravců bylo velké množství a pro cestující byl problém se v nich orientovat a poshánět jízdenky. Tak úspěšně odstartovala společnost FlixBus, která se postupem času rozšířila do 44 zemí na čtyřech kontinentech a obslouží touto aplikací každodenně miliony zákazníků.

Cesta charakteristicky jarně zelených autobusů FlixBusu do České republiky nebyla nikterak nepřekonatelná. Výlety z Německa do Prahy, ale i do některých dalších českých měst a míst jsou pro německé turisty dlouhodobě lákavé. Vlakové spojení obou zemí nebylo ještě před nedávnem na odpovídající úrovni, takže prostor k podnikání byl velmi reálný. Objevila se ještě další příznivá okolnost. FlixBus pro svoje linky využívá menší a střední firmy, které se původně zaměřovaly zejména na tzv. zájmovou dopravu, tedy na turistické zájezdy, nikoli na pravidelnou, linkovou dopravu. Byly vytíženy především jen v sezoně. FlixBus jim nabídl vytížení kapacit po celý rok. Jeden z českých dopravců, který se původně zabýval dopravou limuzínami, se setkal s majiteli FlixBusu. Od začátku si porozuměli a tak se rozhodl, že do podnikání vstoupí. Investoval do kapacit a začal provozovat linkovou dopravu. Zelené autobusy se brzy začaly objevovat i v české metropoli, kam směřuje těžiště turistických zájmů. Bylo to hned v roce 2014, pouhý rok poté, co firma vůbec vznikla. Prakticky současně zamířily vozy FlixBusu i do ostatních velkých měst v sousedství Německa – např. do Rakouska, Dánska, Nizozemí, Švýcarska apod. Počet linek se rychle rozšiřoval, expanze se dařila.

Jen tři roky nato se podařilo – v souladu se strategií společnosti jak obsazovat své spoje – pokrýt vozy FlixBusu také určitý podíl české vnitrostátní přepravy. V současnosti zelené autobusy zastavují ve 106-ti zastávkách po Česku a z Prahy se rozjíždějí do 365 destinací. Teoreticky je možné každý den v roce zamířit do jiné destinace…

Klikneme-li si na počítači na stránky FlixBusu, najdeme tam nejen všechny potřebné informace, ale především dechberoucí mapu všech firemních linek. Její hustota a geografický rozsah nám dovoluje poněkud popustit uzdu své fantazii: nejen na sv. Valentýna, ale vlastně po celý rok může partnerský pár k mapě sednout a naplánovat si třeba okruh po Evropě právě s využitím romanticky zelených autokarů. Výhledy cestou i pobyty ve více než třech tisících různých – někdy i těch vysněných – lokalitách ve více než čtyřiceti zemích pak spolehlivě přinesou dojmy a zážitky, na jaké se po celý další život s nostalgií vzpomíná. Služby společnosti se stále zdokonalují. Nejnověji byla např. uvedena aplikace, umožňující i průběžnou kontrolu všech aspektů cesty – informace o změnách, případném objektivním zpoždění, odjezdech, příjezdech atd. Cestujícím to přináší klid, cestování bez stresů, v pohodě. Snadný vstup do světa FlixBusu umožňují webové stránky společnosti.

Miroslav Navara

Líbil se Vám náš článek?