Žitavská úzkokolejka ukáže českým fanouškům zákulisí naposled
Úzkokolejná železnice v Žitavě pořádá každoročně několik dnů otevřených dveří, kdy nechává návštěvníky nahlédnout do svého provozu. Tradicí se stává i to, že jednou ročně pořádá prohlídku v češtině, ta letos proběhne ve sváteční den 28. září.
„V roce 2019 jsme pořádali českou prohlídku poprvé“, říká Alfred Simm, marketingový pracovník železniční společnosti. „Zájem nás ale velmi překvapil! Zatímco na německé prohlídky přijdou maximálně dvě desítky nadšenců, na českou prohlídku dorazilo najednou na tři stovky zájemců o zákulisí naší úzkokolejky.“ Dodává Simm.
Poslední prohlídky v češtině se uskutečnila přesně před rokem. Během asi hodinové prohlídky mají návštěvníci možnost nahlédnout na místa, kam se běžně cestující nepodívají jako je výtopna, dílna a vagonové depo. Veškerý výklad probíhá v českém jazyce. A návštěvníci mají i možnost klást otázky. „Tohle všechno se ale letos uskuteční naposledy,“ Říká Alfred Simm a dodává: “protože jsme získali certifikaci a můžeme provádět technické prohlídky parních lokomotiv, čeká nás v příštím roce v dílnách tolik práce, že prohlídky depa a dílen prostě nebudou možné, takže letos je to zatím na nějakou dobu naposledy.“
Letošní prohlídka se uskuteční ve svátek 28. září od 10 hodin. Sraz je před budovou nádraží úzkokolejky, tedy před hlavním nádražím v Žitavě (Zittau) a vstupné je 5 €. Ideální je, když se zájemci přihlásí na e-mailu zitavskauzkokolejka@centrum.cz Čas je zvolen záměrně tak, aby zájemci mohli po prohlídce pokračovat dle jízdního řádu parním vlakem na Oybín.
Žitavská úzkokolejka je v provozu od roku 1890. Dodnes jezdí na trati dlouhé celkem 16 kilometrů v denním provozu. Dalšími zajímavostmi jsou například možnost užívat si za pěkného počasí jízdy v otevřeném vagónu anebo se osvěžit v jídelním voze, který je na úzkokolejné trati naprostou raritou. Každou první neděli v měsíci od května do září je součástí jedné soupravy i vagón s živou kapelou. V roce 2019 se žitavská úzkokolejka mohla pochlubit návštěvnickým rekordem, kdy se s ní za rok svezlo bezmála čtvrt milionu cestujících. Od loňského roku úzkokolejka zaměstnává i jednoho českého topiče a českého průvodčího. Pro české cestující je výhodné využít kombinované jízdenky Euro-Nisa, kdy potom za svezení úzkokolejkou doplatí jen „parní příplatek“ 5,- €.